الأحد، 4 سبتمبر 2022

سنتحدث عن كاتبة تستحق الحديث.




 الاسم: شروق أشرف النجار. 

السن: 16 سنة. 

الدراسة أو العمل: طالبة تانية ثانوي. 

الموهبة: كتابة خواطر وقصص قصيرة بالفصحى وشِعر بالعامية وإلقاء شِعر. 

اللقب: الكاتبة الصغيرة. 

الإنجازات: شاركت في 3 كتب مجمعة (كتاب هزيل الأحاديث، كتاب بحور شاحبة، والتالت حقيقي مش فاكرة الاسم بالظبط) 

وكتاب الكتروني (همسات كُتاب) وخدت فيه درع صاحبة أقوى محتوى

وعملت كتاب الكتروني تحت اشرافي وحاليا بجهز في كتاب ورقي (ما يسرده القلب) 

دخلت مسابقة وخدت فيها لقب أفضل كاتب لشهر إبريل

ودخلت مسابقة تبع كيان رفيق وخدت فيها مركز أول 

متعاقدة مع برنامج قعدة على القهوة 

عملت كتاب خواطر فردي اسمه ما يخفيه القلم هينزل ف معرض 2023

مؤسسة كيان اسمه تطاير أحرف

وليدر ف كيان سيلا

عضو في أكتر من كيان 

(لسه انجازاتي بسيطة جدا لكني لسه ف بداية الطريق). 


_ منذ متى بدأتِ مشواركِ الكتابي.. ومن الذي حفزكِ لإكمالهِ على خير؟ بدأت كتابة بقالي كتير لكن دخلت في الوسط من 5 او 6 شهور، اول شخص دعمني بنت عمتي (ناديه مجدي)، لكن حاليا كتير بيدعموني وحابه اشكر والدي ووالدتي على دعمهم ليا لان دول اكتر ناس دعموني وطبعا ناديه. 


_من أول من وضع حُب الكتابة والسير لأجلها في أهدافكِ.. أو أذكري موقف جعلكِ تتمسكين بالمجال الكتابي؟ انا بحب الكتابة من صغري واللي دخلتني الوسط (ندى طارق) حابه اشكرها جدا، كنت دايما بكتب لكن ماكنتش فاهمه اني بكتب خواطر كدا فكتب بقطع اللي بكتبة وأول حاجة احتفظت بيها من كتاباتي كانت قصيدة لجدتي بعد وفاتها. 


_ ما هو أول نص كَتبتهِ أذكري أسمه وكم كان عمركِ؟ أول نص كتبته يعتبر قصيدة (كإنه إمبارح) القصيدة عن وفاة جدتي، كان وقتها عندي 14 سنة. 


_ هل للأسرةِ دور في تنمية الموهبة الكتابية لديكِ.. وكذلك هل لأصدقاءِ دور أيضًا لتشجعيكِ؟ أسرتي شجعتني جدا ولسه بتشجعني و بيدعموني دايما، وصحابي كلهم بيشجعوني وبيدعموني وحابه اشكر (روان، أيه) لان دول معايا من بداية الطريق وكانوا دايما بيشوفوا كتاباتي وبيشجعوني أكمل. 


أذكري عدد المرات التي شاركتِ بها في كُتب لمعرض الكتاب.. أو التي تم تكريمكِ فيها بإحدى الحفلات الكتابية؟ أنا شاركت في 3 كتب مجمعة هينزلو في معرض 2023 وتم تكريمي في حفلة كيان قلمي يتحدث لمشاركتي في كتاب بحور شاحبة والتكريم دا كان حافز كبير ليا فحابه أشكر إسلام أحمد. 

هل تحبين تنمية موهبتكِ هل إلتحقتكِ بإحدى الكورسات الكتابية لدى فن الكتابة أم لا.. وهل تودين الإلتحاق بنا؟ التحقت بكورسات فن الكتابة وحقيقي استفدت جدا من شرح المبدعة رحمة حمدي "البيداء". 


بقلم وتحرير| رحمه حمدي "الـبَـيِـدَاءّ"

#مؤسسة_فن_الكتابة

#جريدة_فن_الكتابة

"تأسيس | رحمه حمدي"


هناك تعليق واحد: